Öngyilkosság megelőzés

Az oldalon található információk nem tekinthetők orvosi diagnózisnak. Minden esetben forduljon orvoshoz vagy hívja a 112-es segélyhívó számot. Az Alapítvány az Öngyilkosság Ellen kiváló támasz lehet ilyen helyzetben.

A barátként, rokonként vagy hozzátartozóként az Ön felelőssége, hogy odafigyeljen az öngyilkosság jeleire. Azzal segíthet megelőzni az öngyilkosságot, ha odafigyel szeretteire, és megteszi a szükséges lépéseket a biztonságuk érdekében.

Gondolkodott már azon, hogyan szeretne, hogy halála után emlékezzenek Önre? Mit szeretne hátrahagyni? Hogyan szeretné, ha a családja gyászolna? Hogyan szeretnéd, ha a barátaid összegyűlnének és elbúcsúznának?

Nincs egyedül azzal, hogy szeretne maradandó nyomot hagyni maga után. Egy tanulmány szerint a lakosság mintegy 20%-a úgy szeretne meghalni, hogy valamit tett, és 15% szeretne valamilyen örökséget hagyni maga után.

Vegye igénybe pszichológus segítségét

Egy pszichológus szakszerű segítséget tud nyújtani mentális problémákkal küzdőknek. Az orvosok.hu-n számos pszichológus áll rendelkezésre.

Figyeljen a jelekre

Az öngyilkosságnak vannak olyan figyelmeztető jelei, amelyekkel tisztában kell lennie. Tanulmányok azt mutatják, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel követnek el öngyilkosságot, ha elutasítottnak, nem szeretettnek vagy erőtlennek érzik magukat. Ezek az érzések jöhetnek egy nagyobb probléma, például munkanélküliség vagy alulfoglalkoztatottság, pénzügyi nehézségek, vagy egy nagyobb életbeli változás, például egy szerettük elvesztése következtében.

Ha ezek közül bármelyik jelet észreveszi egy barátján, rokonán vagy szerettén, érdemes közbelépnie és cselekednie.

Légy mellettük

A jó barátság egyik legalapvetőbb követelménye, hogy ott legyél a barátodnak, amikor szüksége van rád. Amikor észreveszed, hogy a barátod küzd, fontos, hogy odanyúlj és felajánld a segítségedet. Kezdheted azzal, hogy fizikailag is ott vagy neki – akár azzal, hogy ételt vagy italt hozol neki, vagy egyszerűen azzal, hogy ott vagy, hogy meghallgatod és támogatást nyújtasz.

Egy másik fontos dolog, amit tehetsz, hogy ott vagy a mentális egészségükért. Ha nyitottak rá, a barátaid értékelhetik az erőfeszítéseidet, hogy megértsd őket és a betegségüket. Ha tagadják, hogy mentális problémájuk van, nincs értelme nyomást gyakorolni rájuk, hogy “térjenek ki belőle”. Ehelyett finoman emlékeztesse őket arra, hogy nem baj, ha depressziósnak vagy szorongónak érzik magukat – ez normális és el fog múlni.

Legyél figyelmes

A meghallgatás a jó hallgatóság fontos feladata. A jó hallgatók tudják, hogyan kell odafigyelni arra, amit mások mondanak, miközben a saját gondolataikra és érzéseikre is figyelnek. A trükk az, hogy kikapcsoljuk a saját gondolatainkat, és csak arra koncentrálunk, amit az illető mond. Tanulmányok azt mutatják, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel érzik kevésbé magányosnak és elutasítottnak magukat, ha valaki meghallgatja őket. Még akkor is, ha amit a barátod mond, az nem kapcsolódik közvetlenül hozzád, megragadhatod az alkalmat, hogy megmutasd, hogy figyelsz. Ezáltal nagyobb rálátásod lesz a helyzetre, és arra, hogyan tudsz segíteni. A barátod úgy érezheti, hogy a története fontos neked, és hogy megérted, min megy keresztül.

Ajánld fel, hogy meghívod őket egy kávéra

Ha úgy gondolja, hogy a barátja esetleg lehangolt, megpróbálhatja felvidítani azzal, hogy meghívja egy kávéra. Tanulmányok kimutatták ugyanis, hogy azok az emberek, akik rendszeresen isznak egy csésze kávét, általában optimistábbak, és alacsonyabb a depresszió és a szorongás aránya. Így ha megkínálod a barátodat egy csésze kávéval, az remek módja lehet a beszélgetés megkezdésének, és megmutathatod, hogy segíteni próbálsz. Az sem árt, hogy egy finom kávé egy barátoddal mindig jó kezdés a napnak.

Légy bátor

Az, hogy valaki hajlandó-e bátornak lenni, egyénenként változik. Egyesek talán jobban érzik magukat, ha kimondják a véleményüket, míg mások inkább megtartják maguknak a gondolataikat. Bátoríthatod a barátodat, hogy legyen bátor és mondja el a véleményét, ha megmutatod, hogy bízol a véleményében és értékeled azt. Győződjön meg róla, hogy a barátja tudja, hogy mindig készen áll meghallgatni, és hogy értékeli a véleményét.

Tanulmányok azt is kimutatták, hogy a szociális támogató hálózattal rendelkező emberek nagyobb valószínűséggel nyitottak mások segítésére, és kevésbé érzik úgy, hogy ők a hibásak. Ha azt veszi észre, hogy egy barátja tétovázik az öngyilkosság megelőzésében nyújtott segítséggel kapcsolatban, bölcs dolog lehet, ha beszél vele az aggodalmairól. Kérdezze meg, hogy úgy érzi, van-e valami, amivel segíthetne, és érvényesítse az érzéseit. Nyugtassa meg, hogy nem az ő hibája, és hogy nem ő a hibás azért, ami történik.

Segítsen nekik megbirkózni

A jó barátnak vagy rokonnak olyannak kell lennie, aki segít a barátjának vagy rokonának megbirkózni azzal, amit az élet eléjük vet. Ha észreveszi, hogy a barátja küszködik, több dolgot is tehet. Segíthetsz nekik azzal, hogy fizikailag ott vagy mellettük, társaságot és barátságot nyújtasz nekik. Azt is felajánlhatja, hogy meghallgatja őket, amikor kiborulnak, és elmondhatja nekik, mennyire törődik velük. Egy másik dolog, amit tehetsz, hogy segítesz nekik abban, hogy megtalálják a módját annak, hogy bővítsék a hobbijaikat és az érdeklődési körüket.

Ez megadhatja nekik a kiteljesedés és a beteljesülés érzését, valamint segíthet nekik egy időre elfelejteni a problémáikat. Sokféleképpen lehet segíteni, és érdemes kideríteni, mire van szüksége a barátjának vagy rokonának.

Légy példakép

Ha meg akarod akadályozni, hogy barátod öngyilkosságot kövessen el, pozitív példakép lehetsz számára azzal, hogy alternatívát mutatsz neki a kétségbeeséssel szemben. Tanulmányok kimutatták, hogy ha meg akarod akadályozni, hogy mások öngyilkosságot kövessenek el, akkor a hozzád legközelebb állókra kell példát mutatnod, hogyan kell élni. A barátja láthatja az Ön által tanúsított szeretetet és gondoskodást, és azt gondolhatja, hogy az embereknek így kellene viselkedniük egymással szemben – különösen, mivel Ön hivatásos gondozó. Mutassa meg a barátjának, hogy lehetséges úgy szeretetet és törődést mutatni, hogy közben a biztonságára is ügyel. Ha ezt lehetőségnek tekinti, az mindkettőjük számára új ajtókat nyithat meg.

Légy mellettük. Légy figyelmes a barátja igényeire, és tegye meg a szükséges lépéseket a biztonsága érdekében. Az öngyilkosság megelőzésével kapcsolatos további információkért látogasson el a bpas.org.uk oldalra. Továbbá, ha Ön vagy egy ismerőse öngyilkos hajlamú, segítség áll rendelkezésre. Ne habozzon segítséget kérni. További információért látogasson el a https://ongyilkossagmegelozes.hu/ weboldalra.

Cookie Consent Banner by Real Cookie Banner